Πώς η συσκευασία επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών;
Μία συσκευασία αμέτρητες ευκαιρίες πώλησης.
Η συσκευασία εξυπηρετεί πολλαπλές σκοπιμότητες, από την ασφαλή μεταφορά των προϊόντων και την ενδυνάμωση της εταιρικής ταυτότητας ως την αύξηση των πωλήσεων. Δεδομένου ότι 7 στους 10 καταναλωτές αναφέρουν ότι η συσκευασία επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις, οι εταιρείες χρειάζεται να εντάξουν τον σχεδιασμό της συσκευασίας στις μάρκετινγκ πρακτικές που έχουν τη δύναμη να προσελκύσουν στιγμιαία την προσοχή των καταναλωτών.
Σύμφωνα με μια έρευνα της Nielsen, ο καταναλωτής είναι πρόθυμος να δώσει 13 δευτερόλεπτα από τον χρόνο του πριν λάβει μία απόφαση αγοράς σε ένα φυσικό κατάστημα και μόνο 19 δευτερόλεπτα πριν προβεί σε μία αγορά online. Η έρευνα της Dupa από την άλλη πλευρά, περιορίζει τον χρόνο αυτόν σε 7 δευτερόλεπτα ενισχύοντας τον επιδραστικό ρόλο της συσκευασίας στη συνείδηση των καταναλωτών.
Μία σειρά από οπτικές ενδείξεις που χαρακτηρίζουν τη συσκευασία μετατρέπουν το προϊόν ως το επιθυμητό έναντι του ανταγωνισμού, διαμορφώνοντας την ψυχολογία των καταναλωτών και επηρεάζοντας τις αγοραστικές τους αποφάσεις. Ποιες είναι αυτές και πώς λειτουργούν;
Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε τον ψυχολογικό αντίκτυπο της συσκευασίας στη συμπεριφορά των καταναλωτών καθώς και τους καθοριστικούς παράγοντες που παρακινούν τον καταναλωτή να επιλέξει το δικό σας προϊόν έναντι του ανταγωνισμού.
1. Η ψυχολογία των χρωμάτων
Η ψυχολογία των χρωμάτων στη συσκευασία αξιοποιεί διάφορες αποχρώσεις με σκοπό να επηρεάσει τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Κάθε χρώμα προκαλεί ένα διαφορετικό συναίσθημα και μεταφέρει διαφορετικά μηνύματα για το brand που το χρησιμοποιεί. Παραδείγματος χάρη, το κόκκινο χρώμα έχει ταυτιστεί με τον ενθουσιασμό, το πάθος, την επιθυμία και τη δύναμη, το μπλε με την ηρεμία, την αξιοπιστία και την διαφάνεια, το μαύρο με την κομψότητα και την εκλεκτικότητα ενώ το μωβ με τη θηλυκότητα, τη νεότητα και την ομορφιά. Έτσι λοιπόν εταιρίες που προωθούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης προτιμούν τα πιο τολμηρά χρώματα όπως το κόκκινο και το κίτρινο ενώ εταιρείες με προϊόντα πολυτελείας επιλέγουν το μαύρο ή το λευκό χρώμα που αναδεικνύουν την υψηλή ποιότητα.
2. Το σχήμα κάνει τη διαφορά
Το σχήμα της συσκευασίας αποτελεί ένα επιπλέον κρίσιμο στοιχείο που επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις. Οι κυρτές γραμμές, για παράδειγμα, έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν αισθήματα άνεσης, φιλικότητας και ζεστασιάς, κάνοντας το προϊόν να φαίνεται πιο προσεγμένο και προσιτό. Αντίθετα, οι ευθείες, αυστηρές γραμμές και οι γωνίες αποπνέουν απλότητα, αποτελεσματικότητα και σαφήνεια. Αυτό μπορεί να καταστήσει το προϊόν ελκυστικό για καταναλωτές που αναζητούν πρακτικές λύσεις και άμεσα αποτελέσματα. Ένα προϊόν με μοναδικό ή μη συμβατικό σχήμα συσκευασίας μπορεί να ξεχωρίσει σε ένα ράφι, τραβώντας την προσοχή του καταναλωτή.
3. Τα πάντα για την αίσθηση
Το υλικό της συσκευασίας και η αίσθηση που αποπνέει όταν το αγγίζει ο καταναλωτής μπορεί να έχει αξιοσημείωτη επίδραση στην αγοραστική συμπεριφορά. Υψηλής ποιότητας υλικά προσδίδουν μια αίσθηση πολυτέλειας και αξιοπιστίας, ενώ η χρήση ανακυκλωμένων υλικών ενισχύει την εικόνα της εταιρείας ως περιβαλλοντικά φιλικής. Ακόμη, η ανάγλυφη εκτύπωση, η χρήση λεπτομερειών όπως το κορδόνι ή το βελούδο, μπορεί να προσθέσει μια επιπλέον διάσταση στην εμπειρία του καταναλωτή, κάνοντας το προϊόν πιο ξεχωριστό, ελκυστικό και καλύτερης ποιότητας. «Όταν ο καταναλωτής κρατάει κάτι που τον κάνει να νιώθει καλά, ο εγκέφαλος διαμορφώνει πού βρίσκεται αυτό το πακέτο όσον αφορά στην ποιότητα και το προϊόν που εμπεριέχει» αναφέρει ο Lloyd Neilson, επικεφαλής της IPL στην Κίνα. Ακόμη και το βάρος του προϊόντος μπορεί να επηρεάσει τις αντιλήψεις, με τα βαρύτερα αντικείμενα συχνά να θεωρούνται ως η πιο value for money επιλογή.
4. Η ψευδαίσθηση της κίνησης
Σύμφωνα με τη θεωρία του νευρομάρκετινγκ, έναν κλάδο του μάρκετινγκ που αξιοποιεί την Νευροεπιστήμη με σκοπό την ανακάλυψη των υποσυνείδητων προτιμήσεων, αποφάσεων και κινήτρων των καταναλωτών, ένας επιπλέον καθοριστικός παράγοντας που επιδρά στην ψυχολογία τους είναι η αίσθηση της κίνησης στη συσκευασία των προϊόντων. Πιο συγκεκριμένα, οι συσκευασίες που παρουσιάζουν ένα κινούμενο στοιχείο στην εξωτερική τους όψη εντείνουν την προσοχή, ενισχύουν τον ενθουσιασμό και αναδεικνύουν κάποια χαρακτηριστικά του προϊόντος όπως π.χ. τη φρεσκάδα και τη νοστιμιά. Ως στοιχείο παρατήρησης ξεκίνησε από τον κλάδο των τροφίμων όμως μπορεί να βρει εφαρμογή σε προϊόντα από κάθε επιχειρηματικό κλάδο.
Τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στον κόσμο των διαδικτυακών αγορών η συσκευασία εξακολουθεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Στον σχεδιασμό της πιο αποτελεσματικής συσκευασίας για τα προϊόντα σας υπάρχουν μία σειρά από παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη σας για να επιτύχετε τους επιχειρηματικούς σας στόχους. Θυμηθείτε, το 30% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε βελτιστοποίηση της συσκευασίας τους παρατήρησαν αύξηση των εσόδων τους (Pagkaging ot the World) ενώ το 63% των καταναλωτών έχουν αγοράσει ξανά ένα προϊόν χάρη στη συσκευασία του (WestRock).