Η συσκευασία ενός προϊόντος λειτουργεί μεν ως επικοινωνιακό εργαλείο για να προσελκύσει την προσοχή των καταναλωτών, την ίδια στιγμή όμως αποτελεί και ένα πολύτιμο όχημα για να συμβάλλει στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Η πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές, που έχει προσφέρει απλόχερα το διαδίκτυο, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα marketplaces, έχει ενισχύσει τον ανταγωνισμό ο οποίος πλέον δεν περιορίζεται σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο.

Σε αυτή τη δυναμικά εξελισσόμενη παγκόσμια αγορά, το μεγάλο στοίχημα των επιχειρήσεων είναι να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό και να καταγραφούν στη συνείδηση των καταναλωτών.

Έρευνα από το Paper and Packaging Board και την IPSOS αποκαλύπτει ότι για το 72% των καταναλωτών ο σχεδιασμός της συσκευασίας αποτελεί παράγοντα διαμόρφωσης της απόφασής τους να προβούν σε αγορά. Συμπληρωματικά, η έρευνα της WestRock δείχνει ότι το 81% των καταναλωτών έχει δοκιμάσει νέο προϊόν εξαιτίας της ελκυστικής συσκευασίας του ενώ το 52% έχει αλλάξει brand λόγω νέων σχεδίων συσκευασίας.

Μέσα από την προσεκτικά σχεδιασμένη συσκευασία, στόχος είναι ο καταναλωτής αφενός να αναγνωρίσει το brand σας και αφετέρου να σας προτιμήσει έναντι του ανταγωνισμού. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργείται ένα ισχυρό brand name που αποτυπώνεται στη συνείδηση του καταναλωτή ο οποίος το αναζητά σε κάθε πιθανή μελλοντική του αγορά. Ως επιτυχημένη συσκευασία νοείται η συσκευασία που έχει δημιουργηθεί λαμβάνοντας υπόψη τα χρώματα, τις γραφικές απεικονίσεις καθώς και τα υλικά που την αποτελούν.

Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έχει γίνει μια τεράστια στροφή στον κλάδο της συσκευασίας προς βιώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον υλικά. Έρευνα της Nielsen αποκαλύπτει ότι το 73% των παγκόσμιων καταναλωτών θα άλλαζε τις αγοραστικές του συνήθειες για να μειώσει τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Λαμβάνοντας υπόψη την παγκόσμια στροφή προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον, οι επιχειρήσεις που θα αγκαλιάσουν τις βιώσιμες συσκευασίες θα παρατηρήσουν αύξηση των πωλήσεων από καταναλωτές που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω εάν με την αγορά τους βάζουν το λιθαράκι τους στην προστασία του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με έρευνα της PwC το ποσοστό αύξησης μπορεί να αγγίξει το 20%.

Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι είτε πρόκειται για αγορά σε φυσικό κατάστημα είτε online, μια κακή συσκευασία μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια πελατών έως και 5% (πηγή: Accenture). Ως κακή νοείται μία συσκευασία που είτε δεν αποτυπώνει την ταυτότητα του brand, είτε δεν έχει λάβει υπόψη τα στοιχεία εκείνα που επιδρούν στην ψυχολογία των καταναλωτών, όπως τα χρώματα, το σχήμα, η τυπογραφία κ.α.), είτε, στην περίπτωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, η συσκευασία που φτάνει στον παραλήπτη σε κακή κατάσταση.

Η συσκευασία δεν λειτουργεί απλώς ως το περιτύλιγμα ενός προϊόντος. Απεναντίας είναι ένας πολύτιμος καμβάς που έχει τη δύναμη να μεταφέρει μηνύματα, να προσελκύσει την προσοχή και να δημιουργήσει συναισθηματική σύνδεση με τους καταναλωτές. Αυτή η συναισθηματική σύνδεση αποτυπώνεται πολλές φορές και μέσα από την εμπειρία του unboxing.

To unboxing, που ουσιαστικά έχει μπει στις ζωές μας με την έλευση του διαδικτύου, είναι η διαδικασία κατά την οποία οι καταναλωτές επιλέγουν να μεταφέρουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την εμπειρία τους από την παραλαβή ενός προϊόντος. Έτσι, το brand σας μεταφέρεται στους δυνητικούς πελάτες σας μέσα από user generated content το οποίο δημιουργεί αλληλεπίδραση (91%), βοηθά την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων (82%) και ενισχύει την εμπιστοσύνη με την επιχείρησή σας (81%). (πηγή: Vidjet).

Συμπερασματικά λοιπόν, η συσκευασία ενός προϊόντος αποτελεί μία στρατηγική κίνηση ή μια επένδυση με μακροπρόθεσμα οφέλη τόσο για την ευημερία των brands όσο και για τους ίδιους τους καταναλωτές. Πριν προβείτε στην επιλογή της κατάλληλης συσκευασίας για την επιχείρησή σας, απευθυνθείτε στους ειδικούς για να ανακαλύψετε τις ιδανικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες σας.