Η συσκευασία δεν είναι απλά ένα κουτί που βάζουμε το προϊόν μας. Είναι το πρώτο πράγμα που αγγίζει ο πελάτης σας. Είναι η πρώτη του εντύπωση. Και συχνά, δυστυχώς, είναι και η τελευταία.

Σήμερα, οι καταναλωτές ξέρουν τι θέλουν. Ξέρουν τι να περιμένουν. Και σίγουρα ξέρουν όταν κάτι δεν είναι σωστό. Η συσκευασία που δεν προστατεύει το προϊόν, που δεν ανοίγει εύκολα, που δεν δείχνει σεβασμό στο περιβάλλον - όλα αυτά δεν περνούν πλέον απαρατήρητα.

Επειδή στο τέλος της ημέρας, η συσκευασία δεν είναι κόστος. Είναι επένδυση. Και όπως κάθε επένδυση, θέλει σκέψη, προσοχή και κατανόηση του τι πραγματικά αξίζει για τους πελάτες σας.

Λάθη στη λειτουργικότητα και την πρακτικότητα της συσκευασίας

Το πρόβλημα είναι ότι πολλές επιχειρήσεις θεωρούν τη συσκευασία δεδομένη, χωρίς να σκέφτονται πραγματικά τι συμβαίνει από τη στιγμή που το προϊόν φεύγει από την αποθήκη μέχρι να φτάσει στα χέρια του πελάτη.

Σκέψη #1: Η προστασία δεν είναι προαιρετική

Ένα προϊόν που καταφτάνει κατεστραμμένο είναι χειρότερο από ένα προϊόν που δεν καταφτάνει καθόλου. Γιατί; Επειδή δημιουργεί μια συγκεκριμένη εντύπωση για το brand σας. Και αυτή η εντύπωση δεν διαγράφεται εύκολα.

  • Συσκευασίες που δεν αντέχουν στις συνθήκες μεταφοράς

  • Προϊόντα που επηρεάζονται από υγρασία, θερμοκρασία, σκόνη

  • Διαρροές που καταστρέφουν όχι μόνο το προϊόν αλλά και την εμπιστοσύνη του πελάτη

Το πακέτο σας θα πεταχτεί, θα στοιβαχτεί, θα μπει σε φορτηγό με άλλα 200 πακέτα. Αν η συσκευασία σας δεν είναι σχεδιασμένη για αυτή την πραγματικότητα, τότε το πρόβλημα είναι δικό σας, όχι του μεταφορέα.

Σκέψη #2: Το άνοιγμα δεν πρέπει να είναι εφιάλτης

Πόσες φορές έχετε βρεθεί να παλεύετε με μια συσκευασία που απλά δεν ανοίγει; Πόσες φορές έχετε χρησιμοποιήσει μαχαίρι, ψαλίδι, ή ότι άλλο βρήκατε για να φτάσετε στο προϊόν;

Αυτό δεν είναι πρακτικότητα. Είναι κακός σχεδιασμός. Και το χειρότερο; Όταν στην προσπάθειά σας να ανοίξετε τη συσκευασία, καταστρέφετε το ίδιο το προϊόν.

  • Συσκευασίες με υπερβολικά δυνατή κόλλα

  • Έλλειψη εύκολων σημείων ανοίγματος

  • Υλικά που σκίζονται στα λάθος σημεία

  • Κλεισίματα που δεν αντέχουν το βάρος του προϊόντος

     

Λάθη που επηρεάζουν την εικόνα του brand

Ασυνέπεια με την εταιρική ταυτότητα

Η συσκευασία πρέπει να αντικατοπτρίζει τις αξίες, την αισθητική και το μήνυμα της μάρκας σας με συνέπεια. Όταν δεν συμβαδίζει με το περιεχόμενο και δεν αναδεικνύει τις αξίες της μάρκας, χάνεται η ευκαιρία να δημιουργηθεί μια ισχυρή σύνδεση με τους καταναλωτές.

Παραμέληση της εμπειρίας unboxing

Η εμπειρία του unboxing μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την αντίληψη της μάρκας και την αφοσίωση των πελατών. Μια μελετημένη συσκευασία εδραιώνει τη φήμη της εταιρείας, ενώ μια κατεστραμμένη ή ελαττωματική συσκευασία βλάπτει τη συνολική εικόνα του προϊόντος.

Πόσες φορές έχετε δει πελάτες να μοιράζονται φωτογραφίες από το unboxing στα social media; Και πόσες φορές η φωτογραφία αυτή ήταν θετική για το brand σας;

Υποτίμηση της αξίας της premium συσκευασίας

Οι premium συσκευασίες αυξάνουν τις πωλήσεις έως και 30% και ενισχύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Αν το προϊόν σας απευθύνεται σε premium κοινό, μην το συσκευάσετε σε κάτι φτωχό.

Αποτυχία στη διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό

Ο βασικός στόχος της συσκευασίας είναι να κάνει το προϊόν να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό και να είναι αναγνωρίσιμο. Η εκτύπωση υψηλής ποιότητας, το ξεχωριστό design και τα μοναδικά υλικά βοηθούν το καταναλωτικό κοινό να διαφοροποιήσει ένα brand από τα ανταγωνιστικά.

Παράβλεψη των περιβαλλοντικών ανησυχιών

Οι καταναλωτές έχουν αναπτυγμένη οικολογική συνείδηση και προτιμούν συσκευασίες ανακυκλώσιμες με ελάχιστο αποτύπωμα στο περιβάλλον. Ακόμη και αν η πλαστική συσκευασία είναι συχνά μονόδρομος, αξίζει να εξετάσετε εναλλακτικά υλικά.

Η συσκευασία δεν είναι απλώς ένα περίβλημα – είναι το πρώτο σημείο επαφής του πελάτη με το brand σας και μια ευκαιρία να αφηγηθείτε την ιστορία σας. Η ερώτηση είναι: τι ιστορία αφηγείται η δική σας συσκευασία;

Λάθη που σχετίζονται με κόστος και βιωσιμότητα

#1: Η ψευδαίσθηση της "οικονομικής" συσκευασίας

Αναλογιστείτε ότι το 95% της αξίας της συσκευασίας πετιέται μετά την πρώτη χρήση. Όταν επιστρέφουμε από το σούπερ μάρκετ, τα 2/3 της συσκευασίας καταλήγουν κατευθείαν στους κάδους.

Ένα συνηθισμένο λάθος που βλέπω συνεχώς: η χρήση του ίδιου μεγέθους συσκευασίας για όλες τις παραγγελίες. Ένα μικρό προϊόν σε ένα τεράστιο κουτί.

#2: Η τεχνολογία υπάρχει

Στην αγορά υπάρχουν πλέον πολλές επιλογές βιώσιμων υλικών:

  • Βιοδιασπώμενα υλικά που μπορούν να απορριφθούν στα οργανικά απορρίμματα

  • Πλαστικό από ζαχαροκάλαμο με μικρότερο αντίκτυπο για το κλίμα

  • 100% ανακυκλωμένο πλαστικό που μειώνει τις εκπομπές CO2

Το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιλογών. Το πρόβλημα είναι η αντίσταση στην αλλαγή.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θεσπίσει συγκεκριμένους στόχους επαναχρησιμοποίησης για τις συσκευασίες έως το 2030 και το 2040.

Το κόστος συσκευασίας αποτελεί σημαντικό ποσοστό του συνολικού κόστους του προϊόντος. Αλλά η σωστή συσκευασία δεν είναι κόστος - είναι επένδυση. Επένδυση στη φήμη σας, στην εμπιστοσύνη των πελατών σας, στο μέλλον της επιχείρησής σας.

 

Τα λάθη που είδαμε παραπάνω δεν γίνονται από έλλειψη χρημάτων. Γίνονται από έλλειψη κατανόησης. Από το ότι δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικός είναι αυτός ο πρώτος διάλογος ανάμεσα στο προϊόν μας και τον πελάτη.

Όταν ένας πελάτης κρατά στα χέρια του τη συσκευασία σας, δεν κρατά απλά ένα κουτί. Κρατά την υπόσχεσή σας. Την αξιοπιστία σας. Την αντιμετώπισή σας για τη λεπτομέρεια. Και αυτό που θα νιώσει εκείνη τη στιγμή θα καθορίσει αν θα γίνει πιστός πελάτης ή μια μιας φοράς αγορά.

Είναι βασική προϋπόθεση για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί σε μια αγορά που εξελίσσεται γρήγορα και δεν συγχωρεί εύκολα τα λάθη.