H ψυχολογική επίδραση της συσκευασίας στις επιλογές των καταναλωτών
Κάποιες επιχειρήσεις θεωρούν τον σχεδιασμό της συσκευασίας ως ένα επιπλέον έξοδο στον ετήσιο προϋπολογισμό τους. Κάποιες άλλες, τον αναγνωρίζουν ως μία εξαιρετική ευκαιρία που μπορεί στο τέλος της ημέρας να ωφελήσει τα ταμεία τους. Αν ανήκετε κι εσείς στην κατηγορία των επιχειρηματιών που έχουν δεύτερες σκέψεις σχετικά με την επιρροή των συσκευασιών στις προτιμήσεις των καταναλωτών, η ψυχολογία έχει την απάντηση. Ο σχεδιασμός της συσκευασίας φαίνεται ότι επηρεάζει το υποσυνείδητο κάθε ατόμου και διαμορφώνει την αγοραστική συμπεριφορά ακόμα και όταν το άτομο δεν έχει την πρόθεση να προβεί σε κάποια αγορά.
Οι ερευνητικές μελέτες που ασχολούνται με τον συνδυασμό ψυχολογίας - συσκευασίας προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες για τους καταναλωτές με χαρακτηριστική την τάση των ανθρώπων να αγοράζουν με βάση το συναίσθημα και όχι με βάση τη λογική. Παράλληλα, αποκαλύπτουν ότι η συσκευασία που μεταφέρει ένα αίσθημα ευχαρίστησης ή ικανοποίησης προσελκύει περισσότερο την προσοχή των καταναλωτών συγκριτικά με μία συσκευασία που απλώς αναγράφει μία λίστα με τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Οι μελέτες μπορούν να διεισδύσουν ακόμα πιο βαθιά στη συμπεριφορά των καταναλωτών φανερώνοντας την τάση των ανθρώπων να στρέφουν την προσοχή τους κυρίως στο επάνω αριστερό μέρος της συσκευασίας έναντι των άλλων σημείων.
5 +1 ενδιαφέροντα στατιστικά για τις συσκευασίες που πρέπει να γνωρίζετε:
1. Το 30% των επιχειρήσεων αναφέρει αύξηση εσόδων μετά τη βελτίωση της συσκευασίας των προϊόντων τους (Packaging of the World).
2. Το 81% των καταναλωτών δοκίμασε κάτι καινούργιο επειδή ο σχεδιασμός της συσκευασίας κέντρισε την προσοχή τους (WestRock).
3. 8 στους 10 καταναλωτές αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός της συσκευασίας επηρεάζει τις προτιμήσεις τους όταν σκέφτονται να αγοράσουν ένα δώρο (Ipsos).
4. 4 στους 10 καταναλωτές θα ενθαρρύνονταν να κάνουν μελλοντικές παραγγελίες από το ίδιο κατάστημα εάν λάμβαναν προϊόντα σε branded συσκευασία (GWP Group).
5. 52% των καταναλωτών που κάνουν τις αγορές τους online δήλωσαν ότι θα προτιμούσαν ξανά ένα κατάστημα εάν η παραγγελία τους ερχόταν σε premium συσκευασία (Business Insider)
6. Το 72% των καταναλωτών δήλωσαν ότι η συσκευασία επηρεάζει την αγοραστική τους συμπεριφορά (Paper and Packaging Board).
Ποια είναι τα βασικά στοιχεία που επιδρούν στην ψυχολογία των ανθρώπων και τους παρακινούν να προβούν σε μία αγορά ή να επιλέξουν ένα προϊόν έναντι ενός άλλου; Στη συνέχεια, θα διεισδύσουμε σε αυτά τα στοιχεία για να ανακαλύψουμε με παραδείγματα τους παράγοντες που τελικά διαμορφώνουν την απόφαση των καταναλωτών.
1. Το Χρώμα
Το χρώμα αποτελεί ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας καθώς δημιουργεί συναισθήματα, μεταφέρει μηνύματα και πυροδοτεί αντιδράσεις. Τα ζεστά χρώματα, όπως το κόκκινο και το πορτοκαλί, τείνουν να προκαλούν συναισθήματα ενθουσιασμού και ενεργητικότητας, ενώ τα ψυχρά χρώματα, όπως το μπλε και το πράσινο, τείνουν να προκαλούν συναισθήματα ηρεμίας και γαλήνης. Έτσι λοιπόν, μία εταιρεία ρούχων που απευθύνεται σε νεανικό κοινό μπορεί να επιλέξει έντονα χρώματα για να δημιουργήσει ένα αίσθημα ενέργειας και νεότητας. Από την άλλη πλευρά, μία εταιρεία τροφίμων που απευθύνεται σε οικογένειες μπορεί να επιλέξει πιο ουδέτερα χρώματα για να δημιουργήσει μια αίσθηση εμπιστοσύνης και ασφάλειας. To 85% των καταναλωτών αναφέρει ότι το χρώμα είναι ο βασικός λόγος που τους παρακινεί να αγοράσει ένα οποιοδήποτε προϊόν (Catalpha).
2. Το Σχήμα
Το σχήμα μια συσκευασίας πυροδοτεί το οπτικό ερέθισμα των καταναλωτών οι οποίοι αστραπιαία διαμορφώνουν μια εικόνα σχετικά με το εκάστοτε προϊόν. Οι συσκευασίες σε πιο αυστηρές γραμμές όπως οι τετράγωνες και οι ορθογώνιες συχνά σχετίζονται με την πρακτικότητα και την ανθεκτικότητα καθώς και με τη σταθερότητα και την αξιοπιστία. Είναι ιδανικές για προϊόντα που απαιτούν αποθήκευση ενώ είναι πιο λειτουργικές στη μεταφορά. Οι κυλινδρικές συσκευασίες είναι συνώνυμες της πολυτέλειας και της ποιότητας σε συνδυασμό με την υψηλή αισθητική και την κομψότητα. Είναι ιδανικές για προϊόντα ομορφιάς/καλλυντικά καθώς και για ποτά.
3. Η Τυπογραφία
Το σχήμα, το βάρος, οι αναλογίες και αποστάσεις στις γραμματοσειρές εγείρουν υποσυνείδητα διαφορετικές ερμηνείες για τα προϊόντα. Για παράδειγμα, οι serif γραμματοσειρές φέρνουν συνειρμούς στο μυαλό των καταναλωτών που σχετίζονται με την παράδοση, την κομψότητα ή την αξιοπιστία και χρησιμοποιούνται σε προϊόντα κλασικής αξίας. Αντιθέτως, οι sans serif γραμματοσειρές ξεχωρίζουν για την καθαρή, μοντέρνα και μίνιμαλ αισθητική τους. Χρησιμοποιούνται από brands που θέλουν να αναδεικνύουν μία αίσθηση νεωτερισμού, συχνά από εταιρείες με τεχνολογικά προϊόντα ή εταιρείες που τα προϊόντα τους απευθύνονται σε νεότερο κοινό.
4. Τα Υλικά
Κάθε υλικό που θα επιλέξετε για τη συσκευασία σας μεταφέρει διαφορετικά μηνύματα σχετικά με τα προϊόντα και το brand σας. Το χαρτόνι ή οι συσκευασίες με γυαλιστερά φινιρίσματα και ανάγλυφες υφές υποδηλώνουν συνήθως άριστη ποιότητα και υψηλή αντοχή ενώ το πλαστικό είναι κυρίως συνώνυμο με το πρόχειρο και το οικονομικό. Οι χάρτινες συσκευασίες ή οι συσκευασίες κατασκευασμένες από εναλλακτικές μορφές πρώτης ύλης π.χ. φυτικές πρώτες ύλες αναδεικνύουν την πράσινη ταυτότητα του brand, καθιστώντας το προϊόν πιο φυσικό, αυθεντικό και φιλικό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Ο συνδυασμός όλων των παραπάνω στοιχείων διαμορφώνουν τελικά την αντίληψη των καταναλωτών σχετικά με το brand και τα προϊόντα. Οι εταιρείες που αναγνωρίζουν τη δύναμή τους τα αξιοποιούν κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού των συσκευασιών προκειμένου να μεταφέρουν το «συναισθηματικό» μήνυμα που επιδιώκουν στους καταναλωτές και να επιτύχουν τη σύνδεση μαζί τους. Αναμφίβολα, η συσκευασία ενός προϊόντος δημιουργεί συνειρμικές αναφορές στον καταναλωτή, ενδυναμώνει τη σχέση πελάτη-brand και δημιουργεί δεσμούς που διαρκούν χρόνια.
Είστε έτοιμοι να αναβαθμίσετε τις συσκευασίες της εταιρεία σας; Επικοινωνήστε μαζί μας για να βρούμε μαζί μία λύση που ανταποκρίνεται στις δικές σας ανάγκες και απαιτήσεις.