Η τεράστια άνθιση του ηλεκτρονικού εμπορίου και η στροφή των καταναλωτών σε ηλεκτρονικές αγορές γέννησε και τα marketplaces, ηλεκτρονικές πλατφόρμες που ενώνουν πωλητές/εμπόρους με αγοραστές. Λειτουργούν σαν διαδικτυακή αγορά, όπου οι πωλητές μπορούν να δημιουργήσουν εικονικά καταστήματα και να διαθέσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους σε ένα πλατύ κοινό αγοραστών.

Ενώ αρχικά τα marketplaces παρουσιάστηκαν ως ο «απομηχανής θεός», ιδιαίτερα για τους εμπόρους που δεν είχαν δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, τελευταία παρατηρείται μια ανησυχητική τάση με τους πωλητές να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις που να τους προσφέρουν περισσότερο έλεγχο και καλύτερες πιθανότητες για βιώσιμη ανάπτυξη. Κάτω από αυτό το πλαίσιο λοιπόν, τα marketplaces καλούνται να επανεξετάσουν τις πρακτικές τους προκειμένου να δημιουργήσουν επιπλέον κίνητρα για τους πωλητές.

Για να το καταφέρουν, χρειάζεται πάνω από όλα να κατανοήσουν τις ανάγκες των πωλητών, να αναγνωρίσουν τα καθημερινά τους προβλήματα και τις προκλήσεις που καλούνται να ξεπεράσουν και να εντοπίσουν τους ξεχωριστούς τους στόχους. Σύμφωνα με έρευνα του Seller Fulfilled Prime, το 72% των πωλητών αναφέρει ως τη μεγαλύτερη πρόκληση τα υψηλά τέλη και τις προμήθειες ενώ σε άλλη έρευνα του Web Retailer το 42% των πωλητών νιώθει ότι έχει περιορισμένο έλεγχο στην παρουσίαση του brand τους στα marketplaces.

Η συχνή και ανοιχτή επικοινωνία είναι το κλειδί για τη δημιουργία μίας σχέσης εμπιστοσύνης που θα αντέξει στον χρόνο. Μέσα από τακτικές επικοινωνίες τα marketplaces προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες στους πωλητές που τους βοηθούν να αναγνωρίσουν τα οφέλη των marketplaces ενώ παράλληλα τους καλλιεργούν την αίσθηση ότι κάποιος βρίσκεται δίπλα τους για να ικανοποιήσει τα συμφέροντά τους. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον αμοιβαίας εμπιστοσύνης, οι πωλητές θα αντιμετωπίσουν τα marketplaces σαν τον χώρο που θα πρέπει να βρίσκονται εάν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Συχνά, οι πωλητές δεν κατανοούν τους αλγόριθμους των marketplaces, τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν ή τι απαιτείται από τη δική τους πλευρά για να είναι πιο ανταγωνιστικοί. Αυτά αποτελούν σημαντικά θέματα που θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν τον δίαυλο ανοικτής επικοινωνίας μεταξύ marketplaces και πωλητών.

Την ίδια στιγμή, τα marketplaces καλούνται να βελτιστοποιούν και να εξελίσσουν διαρκώς το μοντέλο τους και την πλατφόρμα τους έτσι ώστε μέσα από αυτές τις διορθωτικές κινήσεις να ικανοποιούν τις ανάγκες των πωλητών τους. Τέτοιες κινήσεις μπορεί να αφορούν σε θέματα ασφαλείας, σε εύχρηστα εργαλεία διαχείρισης αποθεμάτων, σε εργαλεία ανάλυσης δεδομένων καθώς και σε λύσεις αυτοματοποίησης που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα των πωλητών.

Όπως και οι αγοραστές έτσι κι οι πωλητές, πολύ συχνά αναζητούν εξατομικευμένες λύσεις που καλύπτουν τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Είτε πρόκειται για προτάσεις σε είδη συσκευασίας για την αποστολή των παραγγελιών είτε πρόκειται για ειδικές συμφωνίες τιμολόγησης και υπηρεσίες αποθήκευσης, τα marketplaces πρέπει να φύγουν από το μοντέλο one size fits all και να προχωρήσουν σε πιο προσαρμοσμένες λύσεις. Οι πωλητές θα βρουν στα marketplaces αυτό που αναζητούν εξυπηρετώντας τη βιώσιμη ανάπτυξή τους ενώ τα marketplaces θα κρατήσουν τους πωλητές στην πλατφόρμα τους.

Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι πωλητές στρέφονται στα marketplaces είναι για να επεκταθούν σε νέες αγορές και να εντοπίσουν νέες ευκαιρίες προώθησης των προϊόντων τους. Πολλές φορές όμως, τα προϊόντα τους χάνονται στον ευρύ ανταγωνισμό που υπάρχει εντός marketplaces, νιώθοντας ότι δεν μπορούν ή δεν ξέρουν πώς να εξυπηρετήσουν αυτόν τον στόχο. Τα marketplaces λοιπόν, καλούνται να προσφέρουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στους πωλητές προκειμένου να τα αντιμετωπίζουν σαν έναν πολύτιμο και απαραίτητο συνεργάτη που συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους.

Οι προκλήσεις των πωλητών στα marketplaces είναι αρκετές καθώς διαφορετικά συμφέρονται πρέπει να εξυπηρετηθούν μέσω μιας πλατφόρμας. Για την επιτυχία όμως του μοντέλου και για να παραμείνουν οι πωλητές στα marketplaces, χρειάζεται να οι ομάδες των marketplaces να αναλάβουν δράση και να δημιουργήσουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ευημερία και ανάπτυξη. Όπως σε κάθε επαγγελματική σχέση, η διαφάνεια και η εμπιστοσύνη έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν ισχυρούς δεσμούς και εξαιρετικές συνεργασίες. Αρκεί να γίνει κατανοητό και από τις δύο πλευρές, ότι αν συνεργαστούν με ειλικρίνεια και χωρίς κρυφές ατζέντες, τα αποτελέσματα θα γίνονται χρόνο με τον χρόνο ακόμα πιο εντυπωσιακά.